"Time is what we want most, but what we use worst"

Sunday 9 October 2011

Kesederhanaan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad


Ketika di temubual oleh TV Fox (AS) mengenai kehidupan pribadinya:'Ketika anda melihat di cermin setiap pagi,apa yang anda katakan kepada diri anda?'.Presiden Mahmoud Ahmadinejad menjawab:'Ingat,engkau tidak lebih dari seorang pelayan,hari-hari yang akan mendatang penuh tanggung jawab yang berat,yaitu melayani bangsa iran'.

Berikut adalah gambaran kesederhanaan ahmadinejad,yang membuat orang terkejut:

1.ketika pertama kali menduduki kerusi presiden iran,beliau menyumbangkan seluruh tikar karpet istana iran yang sangat tinggi nilainya kepada masjid-masjid di teheran dan menggantikannya dengan tikar karpet biasa yang mudah dibersihkan.

2.Beliau mengamati bahwa ada ruangan yang sangat besar untuk menerima dan menghormati tetamu VIP, lalu dia memerintahkan untuk menutup ruang tersebut dan menanyakan pada pegawai protokol untuk menggantinya dengan ruangan biasa dengan 2 kerusi kayu, meskipun sederhana tetapi tetap terlihat impresive.




3.Di banyak kesempatan dia menyapa dan bergurau dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan pejabat presiden.

4.Di bawah kepimpinannya,dia meminta menteri-menterinya untuk datang kepadanya dan menteri-menteri tersebut akan menerima sebuah dokumen yang ditandatangani yang berisikan arahan-arahan daripadanya, arahan tersebut terutama sekali menekankan kepada menteri-menterinya untuk tetap hidup sederhana dan disebutkan bahwa akaun bank pribadi maupun kerabat dekatnya akan dipantau, sehingga pada ketika menteri-menteri tersebut berakhir masa jabatannya dapat meninggalkan pejabatnya dengan kepala tegak.

5.Langkah pertamanya adalah dengan mengumumkan kekayaan dan hartanahnya yang terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah di Teheran. akaun banknya dengan jumlah minimum, dan satu-satunya yang masuk adalah wang gaji bulanannya.

6.Gajinya sebagai pensyarah di sebuah universiti hanya US$ 250.



7.Satu hal yang membuat kagum staf presiden adalah beg yang selalu dibawa presiden tiap hari selalu berisikan sarapan, roti isi atau roti keju yang disiapkan isterinya dan memakannya dengan gembira, dia juga menghentikan kebiasaan menyediakan makanan yang dikhususkan untuk presiden.

8.Hal lain yang dia ubah adalah menukar kapal Terbang presiden, dia mengubahnya menjadi pesawat kargo sehingga dapat menjimat cukai rakyat dan untuk dirinya,dia meminta terbang dengan kapal terbang biasa dengan kelas ekonomi.

9.Dia kerap mengadakan mesyuarat dengan menteri-menterinya untuk mendapatkan maklumat tentang kegiatan yang sudah dilakukan, dan dia memotong protokol istana sehingga menteri-menterinya dapat masuk langsung ke ruangannya tanpa ada hambatan.Dia juga menghentikan kebiasaan upacara-upacara seperti karpet merah, sesi foto ketika mengunjungi berbagai tempat di negaranya.




10.ketika harus menginap di hotel,dia meminta diberikan bilik tanpa tempat tidur yang tidak terlalu besar karena dia tidak suka tidur di atas tilam, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut.Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya sesudah lepas dari pengawal-pengawalnya yg selalu mengikuti kemanapun dia pergi. Menurut akhbar Wifaq, gambar-gambar yg diambil oleh adiknya tersebut, kemudian disebarkan oleh media massa di seluruh dunia, termasuk amerika.



11.Sepanjang sembahyang, anda dapat melihat bahwa dia tidak duduk di baris paling hadapan
.



12.ketika suara azan berkumandang,dia langsung mengerjakan sembahyang dimanapun dia berada meskipun hanya beralaskan tikar karpet biasa.


sumber: fcukz.co.cc






3 comments:

Assalamualaikum...

Syukurlah dengan contoh kepimpinan yang ditunjukkan oleh beliau. Kesederhanaan yang sepatutnya ada dalam setiap pemimpin negara Islam.

Tetapi sebaliknya amat berbeza dengan pemimpin negara kita yang sangat suka promosi untuk diri sendiri serta isterinya. Kononnya melawat rakyat dengan menaiki bas, tetapi bas itu adalah yang telah diubahsuai menjadi sangat eksklusif dan mahal dengan hiasan dalam yang mewah dan kerusi yang empuk. Isterinya pula membeli aksesori yang mahal... Sedangkan masih ada rakyat yang dalam kesusahan hidup.

waalaikumsalam..
ye sgt seuju dgn saudara zaki..mungkin mereka masih kurang mendalami ilmu yang sepatutnya..diharap satu hari nanti mereka akan berubah..kalau tak berubah jugak kita tukar kerajaan..:)

betol ke tidak aku x nak komen..cuma aku benci syiah, aku benci org menghina sahabat rasulullah, aku benci org yg mencacai isteri rasulullah, aku benci org yg tolak ayat allah yg membersihkan aisyah dr fitnah,...klu betol syiah islam mereka kena pecaya ayat quran yg turun membersihkan aisyah..tp hri ni syiah terus menerus memaki hamun mengkafirkan para sahabat baginda rasullah

Menarik !